Obiceiuri in familie pentru o digestie sanatoasa – interviu cu dr. Alice Farcas, gastroenterolog

Dr Alice Farcas, gastroenterolog

Sa aflu ca sunt copii de 4-5 ani care sufera de afectiuni cronice ale stomacului sau ale ficatului este greu de imaginat, asa ca am incercat sa aflu alaturi de dr. gastroenterolog Alice Farcas cum este posibil sa se ajunga aici si mai ales ce poate face o familie pentru a preveni acest lucru . Apreciez foarte mult abordarea holistica a sanatatii, astfel ca am fost bucuroasa sa aflu de la dr. Alice Farcas multe recomandari in ce priveste gestionarea stresului si mentinerea echilibrului emotional pentru  a ne pastra o digestie sanatoasa.

Care sunt cele mai importante obiceiuri sanatoase pe care o familie le poate adopta pentru a preveni afectiunile aparatului digestiv? 

Principalele obiceiuri benefice sunt o alimentatie echilibrata, cu hidratare adecvata, insa fara a exagera cu lichidele- intre 6 si 8 pahare de apa/zi si niciodata baute in timpul meselor; odihna suficienta, minim 8 ore/zi si miscare zilnica, minim 30 minute de mers usor, daca nu putem practica un sport sau nu putem face alt tip de miscare mai intensa.

Ce alimente nu ar trebui sa lipseasca din meniul unei familii pentru ca fiecare sa beneficieze de o digestie eficienta? 

Din meniul zilnic al unei familii  nu trebuie sa lipseasca legumele, fructele, cerealele integrale, dar si proteinele. Cerelale integrale sunt esentiale in dieta, ajutand la o digestie cat mai buna: sunt o combinatie ideala la micul dejun cu laptele sau iaurtul si imbunatatesc tranzitul.

Fructele sunt bogate in antioxidanti si vitamine, 1-2 fructe/zi sunt mai mult decat bine venite in dieta, de preferat fructe de sezon si de la o sursa sigura. Legumele verzi cu frunze, in stare cruda sunt o sursa excelenta de fibre, minerale si vitamine, si zilnic este indicat sa consumam alimente precum rosiile, ardeii, varza, spanacul, dovleacul, castravetii, fasolea sau  mazarea.

Cat despre consumul excesiv de carne,  efectele pe termen lung sunt o afectare destul de frecventa a rinichilor sau predispozitia catre cancer de colon.

Care este legatura dintre stres si oboseala si bolile aparatului digestiv? Care sunt recomandarile dvs pentru a diminua impactul acestora asupra sanatatii?

Stresul si emotiile accentuate pot produce probleme digestive din cauza faptului ca intreg tubul digestiv  are un grad crescut de sensibilitate si este extrem de inervat,  la fel ca si creierul.

Legatura dintre emotiile ridicate si stres este explicabila prin faptul ca tubul digestiv, dupa creier, este cea mai mare zona cu terminatii nervoase  din organism.

Daca doriti sa remediati problemele digestive cauzate de stres  este important sa pastrati stresul sub control. Chiar si stresul zilnic de la locul de munca sau problemele de acasa, pot cauza probleme digestive subtile. Identificarea cauzelor de stres, constientizarea reactiei naturale a tubului digestiv la stres si mentinerea stresului sub control sunt cele mai importante parti pentru gestionarea afectiunilor digestive provocate de stres.

Alte  metode de reducere a stresului si oboselii sunt urmatoarele:

  • reducerea consumului de cofeina sau a altor alimente care pot avea actiune iritativa la nivelul tubului digestive ( alimente iuti, bauturi carbogazose, alimente grase,dulciuri concentrate) si care pot provoca adevarate crize cu dureri epigastrice insotite de multe ori si de alterarea tranzitului intestinal;
  • dieta echilibrata bogata in fibre, legume si fructe
  • discutati cu un profesionist despre  ceea ce va deranjeaza:
  • pastrati un jurnal in care sa notati situatiile in care va simtiti stresati si ce ati facut sa reduceti efectele acelor situatii
  • priviti aspectele pozitive in orice situatie de stres in care va aflati.
Se pune mult accent in prezent pe curele de detoxifiere. Care este parerea dvs fata de acestea si care ar fi cele mai eficiente metode pentru detoxifierea organismului?

Echilibrul este esential, moderatia si un stil de viata sanatos sunt de preferat unor perioade de restrictii, pentru ca apoi sa revenim la aceleasi obiceiuri nesanatoase zinice. Nu pot spune ca sunt adepta curelor de detoxifiere, dar nici ca sunt impotriva lor. Fiecare om simte cum este cel mai bine pentru organismul sau.

Am intalnit multe mamici ai caror copii sufera de gastrite la varste foarte mci (4-5ani). Ce am putea face pentru a ne proteja copii de afectiuni ale stomacului?

Nu tratez copii, insa este posibil ca la baza acestor afectiuni la varste atat de mici sa fie dietele dezechilibrate, consumul de bauturi carbogazoase si dieta de tip fast-food. Ca masuri de preventie, as recomanda o supraveghere cat mai buna si eficienta a meselor copiilor, alaturi de sport si miscare cat mai multa, in fiecare zi.

Interviul pe care l-am realizat cu dr. Alice Farcas face parte din campania Preventia saleveaza vieti, initiata de Docbook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *