Interviu cu un barbat care mediteaza

Intr-o vara, l-am cunoscut pe M. Numele lui aici este mai putin important, pentru ca povestea sa si modul in care isi asuma stilul in offline sunt suficiente pentru a ne inspira sa ne gasim curajul de a ne urma propria cale. L-am cunoscut pe M la munte. Cand ma spalam pe dinti, intr-o dimineata super devreme, uitandu-ma pe geamul de la baie, l-am zarit. Era

sus, pe un deal, asezat in iarba. Medita. Era prima data cand vedeam pe cineva meditand de capul lui, nu intr-o sala de yoga, nu cu un grup. Mi s-a parut super tare si am simtit instant sa ma departez de la geam, cumva din instinctul de a-i respecta linistea. Pentru ca eu vad meditatia ca pe ceva intim, chiar si la un curs specializat. Mie nu mi-ar placea sa inchid ochii si sa meditez, iar in timpul asta sa se holbeze cineva la mine.

M, care are 31 de ani, este economist si locuieste in Bucuresti, ne-a povestit apoi, cand ne-am intalnit la masa de pranz, cum a descoperit meditatia si cum a petrecut 10 zile de Vipassana (o forma traditionala de meditatie). Din nou, era pentru prima data cand cunosteam pe cineva care chiar facuse asta. Mai citisem despre astfel de experiente in cartea lui Sega, Namaste. Va las pe voi sa aflati direct la M cum mediteaza el, cum vede experientele de acest gen si mai ales, sa vedeti ce sfaturi are pentru a incepe sa meditati.

Cum ai descoperit meditatia? Cand ai meditat prima data?
Am descoperit meditatia acum 7-8 ani. Am experimentat atunci de unul singur, ulterior am descoperit Vipassana. De atunci, am participat la doua retreat-uri de cate 10 zile si il planuiesc pe al treilea pana la sfarsitul anului.

Cum meditezi acum? 
Incerc sa fiu consecvent si sa meditez in fiecare zi, desi in ultimele 6 luni am meditat sporadic, atunci cand am simtit nevoia pregnanta.  In mod normal, meditez timp de o ora in fiecare dimineata. In traditia Vipassana, e recomandat sa meditezi o ora dimineata si o ora seara. Dimineata reglezi ce se intampla in timpul noptii, iar seara reglezi ce s-a intamplat in cursul zilei. Nu folosesc niciun accesoriu sau muzica ori aplicatie pentru a medita. Am o bancuta seiza pe care o folosesc uneori. 
Bancuta seiza pentru meditatie
De ce meditezi? Care sunt beneficiile pe care le-ai simtit de-a lungul timpului?
Benefiicile pe care le-am observat la mine sunt prezenta, ecuanimitatea (n.r. stare de calm, liniste, echilibru emotional, mental), compasiunea, precum si abilitatea de a nu ma lasa influentat de ceea ce se intampla in jurul meu. Intelegerea ca totul este trecator si ca suferinta provine fie din dorinta de a repeta constant experientele “pozitive” , fie din a-ti dori sa le eviti mereu pe cele”‘negative”.
 
Cum reusesti sa faci loc meditatiei in rutina ta zilnica?
Prin consecventa. Insa asa cum am mai spus, in ultima perioada am fost prins de agitatia si evenimentele din jur si am meditat mai rar. Insa odata ce incepi sa perseverezi in practica, simti nevoia sa o faci. E ca si sala sau in orice alt ‘sport’ ori obicei: practica iti e profesor.
De obicei, la cursurile si evenimentele din zona spirituala, majoritatea este reprezentata de femei.  De ce crezi ca (si) barbatii au nevoie de crestere in directia asta?

Cred ca spiritualitatea este un trend acum si, ca orice trend, este exploatat de toti cei din jur. Sunt un pic socat de fenomenul new age si incerc sa fiu cat mai traditional in acest sens. Cred ca este absolut necesar pentru oricine, barbat sau femeie, sa isi exploreze si sa isi cizeleze energia feminina. Este energia iubirii si a compasiunii si este ceea ce avem nevoie in aceasta lume 3D, materialista, dominata de atata timp de forta masculina. Asadar, eu cred ca e esential sa echilibram aceste doua energii, indiferent de sex
 
Care este locul tau preferat sau momentul din zi pentru meditat? Cum arata meditatia “perfecta” pentru tine?
Consider ca e important sa ai spatiul tau sacru, in care sa iti faci practica zilnica. Prefer sa meditez dimineata, cand ma trezesc. Meditatia perfecta este cea in care ma asez, meditez si ma ridic cand suna gongul.

Cum ti se pare ideea cu 9 minute de meditatie pe zi? Tu cat ai meditat cel mai mult si in ce context?
Mi se pare foarte buna. E un start foarte bun pentru a integra meditatia in rutina zilnica.  In silent retreat-urile Vipassana, meditezi aproximativ 10-11 ore pe zi timp de zece zile, iar durata unui sitting variaza intre o ora si doua. 

O sala de Vipassana
Ce tips&tricks ai pentru cei care vor sa inceapa #9minutedeprezent?
Consecventa! Si incercati sa nu aveti asteptari. Orice gand ar aparea in minte cand meditati, “Don’t suppress and don’t express! Just observe with equanimity!”. Cand va asezati sa meditati, fiti sigur ca mintea o va lua razna si va genera tot felul de ganduri despre orice. Aceasta este natura ei. Nu incercati sa o opriti, ci sa va observati, iar cand va surprindeti facand asta, sa reveniti in prezent. In cazul Vipassana asta inseamna a reveni constant la respiratie, de a o observa respiratia cum se intampla natural fara a o controla sau modifica.
Scopul meditatiei nu este acela de a opri gandurile, ci mai degraba de a ne observa constant si de a ne readuce in prezent. 

Daca in cele 9 minute de practica, va surprindeti de 100 de ori gandindu-va la ceva, 

nu o luati ca pe un esec, ca si cum ati esuat de 100 de ori. 

Mai degraba, observati cele 100 de posibilitati de a va readuce in prezent, singurul moment care exista.  

Acesta este al doilea interviu din cadrul proiectului #9minutedeprezent, prin care imi doresc sa ne relaxam constient timp de 9 minute in fiecare zi, prin meditatie, mindfulness sau alte tehnici. 
Primul interviu poate fi citit aici.


Va astept pe pagina mea de Facebook, unde postez zilnic cu hashtag-ul #9minutedeprezent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *