Educatia financiara pentru copii de 2-5 ani, in patru pasi simpli

sursa foto: Giftlogic

“Noi suntem valorosi pentru ca ne iubeste Dumnezeu”, povestea Ligia Georgescu-Balasoiu, specialist in educatia financiara pentru copii, la intalnirea bloggerilor parinti, Digital Parents Talks by Parenting PR, editia a 9-a.  Ligia este autoarea unor carti de educatie financiara pentru copii si cea care implementeaza aceasta materie ca optional in scolile romanesti. Iar replica de mai sus i-a fost data de un grup de copii pe care i-a intrebat de ce considera ei ca sunt valorosi.

La Digital Parents Talks, am ascultat-o pe Ligia cu mare interes din “prima banca”, iar pe masura ce vorbea despre cum le putem prezenta copiilor concepte precum buget, cheltuieli, imprumuturi, dobanzi si altele, ma tot gandeam ca eu pe fetita zen n-am pregatit-o prea bine  si uneori ii cam las impresia ca banii pica din cer.

Pentru ca de fiecare data cand gasim un banut pe jos, ea stie ca e un semn de la Doamne Doamne si ridica bucuroasa moneda, multumind Universului pentru banutul norocos. Dar cand am analizat mai bine toata povestea cu banii, am inteles ca, inca o data, intuitia mea m-a dus in directia potrivita si ca educatia financiara pentru copii mici are ca prim pas, din punctul meu de vedere, cu CONCEPTUL DE VALOARE. Iar conceptul de valoare trebuie sa inceapa cu propria valoare, cu sentimentul ca noi, ca oameni, suntem valorosi si importanti si binecuvantati. Si da, atunci cand gasesti un banut pe jos si  te bucuri si esti recunoscator pentru el, cred ca reusesti sa asimilezi mare parte din ce inseamna valoarea. Simti ca esti valoros si special pur si simplu pentru ca esti – nu trebuie sa faci ceva special ca sa gasesti o moneda pe jos, dar si pentru ca Dumnezeu/ oricum vrem sa ii zicem/ Universul  te iubeste si ti-a trimis acest dar. Si dai valoare si banutului pentru ca iti aduce bucurie- asta ar trebui sa fie si scopul banilor, nu-i asa?

Totusi,  fetita mea nu crede ca banii cad din cer. Poate pentru ca i-am explicat, inca de pe la doi anisori, ca mami si tati muncesc pentru a primi (nu pentru a castiga) bani pentru munca lor. Asa i-am prezentat mersul la serviciu: mergem sa muncim pentru ca ne place si pentru a primi bani in schimbul muncii noastre. Si stie ca banii sunt importanti tocmai prin faptul ca noi o facem pe ea sa se simta importanta prin atentia noastra si prin grija noastra. Stie ca banii conteaza pentru ca munca noastra conteaza si timpul nostru conteaza.

Ce vreau sa spun este ca eu cred ca un copil de 2- 4 ani ani nu poate intelege pe de-a-ntregul valoarea banilor decat prin “invaluire”: mai intai, are nevoie sa simta si sa vada ca el e important pentru ca apoi sa poata dea valoare si importanta altor persoane, unor obiecte si banilor, in aceasta ordine. Cred ca un copil mic poate sa inteleaga mai degraba importanta unei jucarii pe care o poate cumpara cu niste bani, decat importanta banilor in sine.

Iar pasul asta ne pregateste pentru urmatorul:

Imagine din cartea Ligiei Balasoiu

Ce facem noi cu banutii gasiti pe jos? Ii punem la pusculita. Pe la 2 ani si 8 luni, pentru a o invata despre al doilea pas, ECONOMISIREA, am adus acasa doua pusculite: una mica, transparenta si una mare, opaca. Cea mica ajuta foarte mult copilul sa vizualizeze cati banuti a strans si are avantajul ca se umple repede. I-am explicat fetitei noastre ca pusculita ne ajuta sa strangem bani pentru ceva ce ne dorim: un obiect, o plimbare, o vacanta. Si am lasat-o pe ea sa aleaga. A ales vacanta. Si am contribuit cu totii, punand oricat de des, monede sau bancnote in pusculita mare. Tot ea a ales sa punem in pusculita mare ce se aduna in cea mica, iar cand am decis sa mergem la mare, am luat toti banii din pusculita cu noi si cand plateam ceva pe acolo sau puneam benzina, stia ca platim cu banii din pusculita.

Pasul al treilea a venit firesc: EXPERIENTA DIRECTA prin mersul impreuna la cumparaturi, la hipermarket si la piata, unde a putut vedea cum alegem produse si le primim in schimbul banilor. Si aici, am implicat-o in alegerea produselor pentru a se familiariza cu multitudinea de produse necesare pentru acasa (hrana, produse de curatenie, articole de imbracaminte/incaltaminte, jocuri/jucarii, hrana pentru catel etc). Si de cateva luni, mai facem ceva, la cererea ei: o lasam sa plateasca, adica sa dea cardul sau banii si sa ia cardul sau restul. Si e absolut incantata de asta!

Iar pasul patru a venit, din nou, super natural, dupa pasul anterior: JOACA de-a magazinul. La inceput, pe la 2 ani si jumatate,a fost un joc super simplu bazat in special pe cerere: vreau o banana, vreau o pizza, vreau un mar. Ea cerea si noi ii dadeam. Foloseam obiectele de la bucataria ei de joaca si asa le -a invatat foarte usor pe toate. Apoi, pe masura ce a crescut, au aparut banii (bani reali, monede si seturile de bancnote de la Pepco– costa in jur de 8 lei si au bancnotele romanesti) si nu mai primea produsul decat daca “platea” pentru el.

Apoi am luat un cantar de jucarie ca sa valorizam fiecare produs si ca sa ne obisnuim cu dimensiunile, multimile etc, iar casa de marcat a venit ultima, cand deja copilul a invatat mai bine bine sa numere. Asa a inceput sa asimileze ideea de cerere si oferta, rest, stocuri (multe produse nu sunt pe stoc in jocurile ei). Si este unul din jocurile de familie preferate, mai ales pentru ca se poate juca impreuna cu cei dragi, bunici, verisori sau prietenii. Iar recent il jucam si cu produse imaginare, asa ca deja intram in etapa conceptuala, cand nu mai e nevoie de obiectele fizice, ci ne putem juca direct cu ideile si reprezentarea lor mentala.

Carti “Educatia financiara pentru copii”

Acum avem si carticele realizate de Ligia Georgescu-Balasoiu, “Educatia financiara pentru copii” pe diferite grupe de varsta si ne pregatim sa introducem urmatoarele concepte: buget, reduceri, imprumut, iar anul viitor, poate vom putea juca Monopoly pe bune. Daca vreti sa beneficiati de acest carticele, ele sunt oferite gratuit elevilor ai caror clasa se inscrie in acest proiect. Mai multe informatii gasiti pe site-ul Asociatiei pentru Promovarea Performantei in Educatie.

Cu acesti 4 pasi si cei care vor urma, cred ca educatia financiara pentru copii este chiar distractiva si e un prilej pentru timp petrecut impreuna cu familia.  Am mai scris aici  despre o alta activitate pe care o facem cu drag impreuna.

Daca vreti sa fiti la curent cu experientele noastre , va astept pe pagina de facebook Familia ZEN.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *