Cum dezvat copilul de mancatul la televizor?

Sa ne jucam la masa. sursa foto: pexels.com

Nu stiu cum de ne-am ferit de asta, probabil ca totul a pornit de la faptul ca am vrut sa protejez canapeaua alba din living si am limitat toate activitatile legate de mancare la zona bucatariei, dar cert e ca am scapat de “cum dezvat copilul de mancatul la televizor” si acum am timp sa ma ocup de cum il dezvat de alte traznai. Si totusi, aceasta problema a mancatului in fata televizorului framanta multi parinti si adesea am auzit prieteni cu copii intrebandu-se daca mai are leac acest obicei odata devenit rutina.

Aveam de ceva timp ideea acestui articol in minte,  iar asta seara, la un eveniment organizat de Social Moms impreuna cu Otilia Mantelers, expert in parenting  si Simona Carniciu, medic, cineva din public a ridicat fix aceasta intrebare si astfel am primit exact bucatica care imi lipsea: confirmarea specialistilor.

Asadar, am pus cap la cap informatiile si va zic asa: atat copiii, cat si noi, avem nevoie sa mancam departe de televizor si de alte gadgeturi. Avem nevoie sa fim prezenti cand mancam, sa simtim gusturile, sa constientizam procesul de hranire si sa ne bucuram de el si de bogatia de arome. Cand facem asta, creierul nu mai e distras de alti stimuli si putem fi atenti la senzatia de foame, la cea de satietate, la diferitele senzatii ale corpului si astfel, sa mancam fix cat avem nevoie si sa ne si placa. Mancarea, nu filmul, nu stirile, nu ziarul, nu postarea vecinului.

Daca am simtit ca suntem nevoiti sa “pacalim” copilul si sa ii distragem atentia de la mancare cu niste desene animate “inofensive” si am ajuns dupa 4-5 ani sa ne dam seama ca de fapt acest obicei nu e chiar cel mai sanatos, meritam un premiu. Nu are sens sa ne invinovatim in exces, ci mai degraba sa ne orientam catre solutii care sa ne ajute sa redam meselor linistea si bucuria care li se cuvine si pe care le meritam.

Iar pentru asta, am identificat 12 idei despre cum dezvat copilul de mancatul la televizor si cum il ghidez catre un stil de a manca constient si sanatos:

  1. Sa aducem distractia la masa. Aceasta a fost solutia medicului Simona Carniciu, iar argumentul mi-a venit repede in minte: copilul care mananca la TV e obisnuit cu adrenalina asa ca are nevoie de actiune la masa. Mizati ep jocurile de rol si nu va feriti sa rasturnati cutia cu jucarii la masa, sa puneti plusurile pe scaune si sa faceti din tacamuri trambuline, obstacole sau tobogane pentru jucariile preferate.
  2. Sa facem trecerea treptat: incepem cu una din mese si extindem procesul pe parcursul catorva saptamani pana ajungem sa mancam toate mesele (si gustarile!) departe de TV.
  3. Sa mancam cat mai des in FAMILIE. Si nu cum am fost noi invatati, cu faimosul indemn “la masa nu se vorbeste”, ci din contra, sa fie cu povesti de peste zi, cu veselie, cu vorbit cu gura plina, ba chiar cu un concurs de vorbit cu gura plina.
  4. Sa mutam televizorul din bucatarie sau sa mancam in alt loc din casa in care nu avem televizor. Poate fi pe balcon, intr-o zona din living mai retrasa sau afara in curte, important e sa nu ma agit cum sa dezvat copilul de mancatul al televizor avand televizorul in fata, chiar daca acesta este inchis.
  5. Sa facem un ritual al mesei in care copiii sa fie implicati: asezarea servetelor, a tacamurilor, alegerea veselei, decorarea mesei, insa nu ca la orele de bune maniere, ci intr-un mod liber si creativ. Spre exemplu, copiii pot alege intr-o zi sa puna tacamurile amestecate, iar in alta farfurii care sa nu fie la fel ori pahare de carton decorate de ei cu niste carioci sau aranjamente florale create chiar de ei.
  6. Sa facem un picnic pe podeaua din sufragerie sau sa ne imaginam un foc de tabara in mijlocul casei- acestea au fost idei grozave venite de la Otilia Mantelers, care pot fi extinse la tot felul de cadre jucause care sa ii ajute pe copii sa asocieze ritualul mesei cu conectarea in familie.
  7. Sa aducem mancarea la distractie, mai ales daca nu reusim sa aducem copilul la masa: asta inseamna sa facem “avionul” cu lingurita prin casa, cu o mana sa mancam iaurt, iar cu alta sa pictam cu el pe o farfurie, sa mimam legume si apoi sa mancam ce am ghicit.
  8. Sa facem  experimente culinare la care sa participe fiecare din familie: mancam cu ochii inchisi sau legati la ochi, lasam la liber un condiment/ingredient (nu zaharul!) si fiecare isi asezoneaza cum vrea, facem combinatii traznite gen ciorba cu pizza (ideea asta ii apartine fetitei zen)
  9. Sa gatim din cand in cand preparate atractive pentru copii, cu ingrediente sanatoase, pe care si le pot alge chiar ei: pizza, spaghete, tortilla, quesadilla, orice cu nachos sau chipsuri.
  10. Sa facem o sarbatoare dintr-o zi obisnuita: intr-o seara punem muzica, in alta aprindem lumanari ( adevarate sau cu led, in functie de varsta copiilor),  in alta ne imbracam “frumos” sau facem petrecere intr-o dimineata de miercuri.
  11. Sa chemam prieteni de-ai copiilor, despre care stim ca nu au acest obicei si sa manance impreuna.

    La masa cu prietenii. sursa foto: unsplash.com
  12. Sa nu (mai) mancam nici noi la televizor.  Macar atunci cand sunt copiii acasa.  Pentru ca exemplul personal este mai puternic decat orice argument.

Oricum ar fi, ideea e sa facem din masa un moment distractiv si atractiv pentru copii. Scopul nu e sa manance toate cele trei feluri sau sa respecte toate regulile casei, cel putin nu in prima faza. Focusul este sa mancam IMPREUNA, privindu-ne in ochi si povestind, in loc sa privim un ecran (sau mai multe) si de ce nu, gatind impreuna. Iar dupa primele incercari reusite, putem pune si limite, explicand copilului de ce este important sa mancam departe de televizor si cu atentia indreptata catre mancare si catre noi insine. Si sa ne pregatim sa ascultam plansul copiilor care vine natural si vindecator atunci cand punem limite cu blandete.

Si cum evenimentul a fost de fapt despre autonomie, nu despre cum dezvat copilul de mancatul la televizor, sper ca totusi,  atunci cand vor fi singuri acasa, copiii sa aleaga sa manance mindful, iar cand suntem cu totii, sa ne bucuram de cat mai multe mese zen in familie.

Va astept sa-mi spuneti cum impacati voi mancatul si gadgeturile pe pagina mea de facebook.

3 Replies to “Cum dezvat copilul de mancatul la televizor?”

    1. Multumesc mult, Anca! Sa stii ca si eu ma intreb uneori, iar raspunsul il gasesc in echilibru: nu ne jucam mereu la masa sau pe toata durata ei, alternam ideile, iar uneori doar mancam si povestim sau facem jocuri pentru a fi atenti la arome.

  1. Multe idei foarte bune de aplicat. Multumim! Mi-au atras atentia in mod special 3,6,8 si 10. Avem nevoie de conectare in oroce moment al zilei…chiar si la masa…si copilul nu e un adult care poate sa stea intr-un loc nemiscat mai mult timp…el are nevoie sa exprime..sa se miste. Noi adultii avem nevoie sa ne mulam dupa ei..si de ce nu…sa ne aducem aminte ca si noi am fost copii si avem un copil interior dornic sa iasa la suprafata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *